Utdrag ur recensionen: 
 
"Att söka slut: en fristående fortsättning på första delen Fasaden som rämnade. Boken är väldigt välskriven och håller en bra historia precis som första boken. Det blir en verkligen bra spänningsroman för att man som läsare ska försöka klura ut vem mördaren är?" 

"Boken är dock lättläst och intressant även fast det blir förutsägbart redan halvvägs in i boken. Man vill ändå följa historien hela vägen. Tyckte verkligen om hur relation mellan Walle och Yvonne tar form."

Foto: Brijdeep Kaur @brijreads 
Recensionen finns i sin helhet på: https://www.instagram.com/p/CAnKCmBFWRZ/
 
 

Hallå på er! 


Medan jag sitter och skriver på mitt nuvarande bokprojekt trillade även denna recension på min bok Att söka slut in. Kul att höra just det att den framväxande relationen mellan Yvonne och Walle var ett uppskattat inslag i, ska inte avslöja mer om det men det är just den biten jag tycker är bland det roligaste med skrivandet. Att skildra karaktärernas tankar och inre resonemang i relation till övriga karaktärer och deras olika ageranden. I recensionen nämner Kaur att det stundtals blir för mycket av dialoger och hopp fram och tillbaka i tiden. Det är en balansgång det där. Dialogerna anser jag är viktigt för att levandegöra karaktärerna. Själv uppskattar jag inte böcker där man i för hög utsträckning får upplevelsen av att allt berättas av en slags allvetande berättarröst som blickar ner över karaktärernas liv. Därför tycker jag att dialoger är viktigt, men kan hålla med om att det är viktigt att komma ihåg att "kill your darlings", dvs. att vara uppmärksam på och rensa bort i t.ex ord, meningar och uttryck som man överanvänder för att man gillar det. Och just dialoger är nog en sådan "darling" jag har. I min kommande bok försöker jag nog lägga mig lite mitt emellan dessa två ytterligheter.

Vad det gäller att skriva icke-kronologiskt, med flashbacks tillbaka i tiden, så är det givetvis också en fråga om att det ändå måste vara tydligt. Jag har märkt varje kapitel med årtal när ett skifte av tidpunkt sker, men det är ju lätt att missa som läsare (speciellt om man är uppslukad av historien.. 😉 ) Kan givetvis hålla med om att det kan bli rörigt jämfört med en bok som är skriven helt i kronologiskt ordning, men jag anser att det ger mer djup till storyn att ha med flashbacks. Allt är en smaksak men jag uppskattar verkligen att få sådan feedback som i denna recension!

Fortsatt trevlig helg, och passa på att beställa mina böcker inför midsommar - högtiden då första boken Fasaden som rämnade utspelar sig. Läs mer om var du kan köpa mina böcker här.

 

Kram Anna

 
Anna Rodell Dahlberg, Att söka slut, Recensioner, brijreads,

Kommentera

Publiceras ej