Jag hoppas att ni alla haft en fin midsommar! Vi hade en betydligt lugnare och härligare midsommar än de flesta karaktärerna i min första bok Fasaden som rämnade, som utspelar sig under midsommartid. Ni som har läst vet vad jag menar, och ni som inte läst - varför inte passa på nu under sommarens lata dagar? 
 
Min midsommar kunde inte ha varit bättre. Sällskapet, (om än på behörigt corona-avstånd från de äldre), vädret, maten! Full pott!

Midsommaraftons eftermiddag spenderades med fika i sommarstugan. Sedan åkte vi och vår yngsta dotter med sambo och hans syster hem till min äldsta dotter med familj där det blev en riktig grillkväll med en massa gott.
 
 
 
Det är dock inte mina ägghalvor på tallriken 😉, jag är vegan sedan årsskiftet och det funkar hur bra som helst. Det finns ju en massa gott man kan äta istället för animalier och ändå få riktig midsommarstämning , tofu-"sill", hemmagjord vegansk rödbetssallad m.m. Jag hade gjort vegansk rabarberpaj också men den har jag ingen bild att fresta er med tyvärr.
 

 
Idag under midsommardagen besökte vi Kalkbro, ett naturreservat i Strängnäs kommun. Kalkbrytningen i kalkbrottet påbörjades under 1600-talet men är nedlagt sedan ca 1945. På den översta bilden syns en damm som ligger en bit därifrån. På nedre bilden står vi i själva kalkbrottet, där vi också satt och åt medhavd matsäck. Finns inget som smakar så gott som den enklaste måltid ute i naturen. 
 
 
Anna Rodell Dahlberg, Kalkbro, Midsommarafton, Naturreservat, Vegan,

Kommentera

Publiceras ej