Hej på er! 
 
Härligt att sommaren äntligen är här. Det har varit några varma fina sommardagar, men idag är det molnigt ute. Vi håller tummarna för att det fina vädret kommer tillbaka till midsommar.
 
Vad läser ni för era barn och barnbarn i sommar? Igår fick jag hem ett efterlängtat bokpaket med två mysiga böcker som jag kommer att läsa mycket redan nu och lång tid framöver för mitt lilla barnbarn. Den ena är "Se upp för krokodilen", en härlig berättelse om en pappa och dotter som gör en utflykt i skogen där de träffar många olika djur! Eller är det kanske bara fantasidjur? Den andra boken är en nyutgiven bok, "Livets ABC",  en annorlunda ABC-bok där hela livet skildras genom alfabetet. Härlig och detaljrik illustration till texten.
 
 
 
Vill även tipsa er om ett par skönlitterära böcker jag läst på senare tid.
Kristina Sandbergs trilogi om hemmafrun Maj som utspelar sig på 1930-talet och framåt. Tre fantastiska böcker både till handling och språk! 
Del 1: "Att föda ett barn".
Del 2: "Sörja för de sina".
Del 3: "Liv till varje pris".
 
Jag har också läst "Den otröstade" av nobelpristagaren Kazuo Ishiguro. Att läsa den blev som att färdas genom en dröm med ett språk som var enkelt, men där berättartekniken inte gör berättelsen helt enkel att tolka, men som, kanske tack vare det blir tjusningen och behållningen. Jag rekommenderar den verkligen. 
 
Just nu läser jag "På egna ben" av Josefin Wiking. En roman som skildrar en nyexaminerad sjuksköterskas arbete. Författaren är själv sjuksköterska. Boken är välskriven och väldigt intressant. Då min dotter Ebba är nyexaminerad sjuksköterska är det extra givande att läsa denna bok, men också eftersom yrket kommit mer i fokus på grund av Coronapandemin. Förhoppningsvis borde det bli synligt i lönekuverten framöver för sjuksköterskorna, med tanke på hur högt samhället nu verkar värdera yrket och deras insatser. Trist att det ska behöva till en svår samhällskris för att de ska få den uppskattning de förtjänar! 
 
Ha en fin lässommar!
Kram Anna
Anna Rodell Dahlberg, Den otröstade, Eva Eriksson, Josefin Wiking, Kazuo Ishiguro, Kristina Sandberg, Lisa Moroni, Lisen Adbåge, Livets ABC, Maj-trilogin, På egna ben, Se upp för krokodilen,

Kommentera

Publiceras ej